حقوق زنان و خانواده در قانون اساسي جمهوری اسلامی ایران
 
کانون زنان وخانواده
 
 

حقوق زنان و خانواده در قانون اساسي جمهوری اسلامی ایران

حقوق زنان و خانواده در قانون اساسي جمهوری اسلامی ایران

 

خبرگزاری بین المللی زنان ایران : قانون اساسي هر کشوری نشان دهنده اصول و ارزش هاي آن کشور و به عنوان سند سياسي و ميثاق اجتماعي از جايگاه شامخي نزد افراد برخوردار است .


به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری زنان ایران ، جايگاه و حقوق زنان و خانواده  در قانون به ويژه در قانون اساسي کشورمان از جمله مباحث مهمي است که همواره توجه محافل علمي و متولیان جامعه را به خود معطوف داشته و نظرات مختلفي در این خصوص از جانب فعالان امر مطرح گردیده است .


از آنجایی که  قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران بر اساس اصول و مباني دیني تدوين شده است جايگاه و حقوق زنان و خانواده نیز در آن  براساس معیارهاي اسلامی  و اصول  دینی در نظر گرفته شده  است .

 

توجه خاص به حقوق زنان و فراهم نمودن امکانات لازم برای توانمند سازی آنان و مشارکت در فعالیت های علمی ، فرهنگی ، اجتماعی و تساوی آنان با مردان در برابر قوانین با رعایت موازین اسلامی در اصول مختلف قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به صراحت بیان شده است ، که این اصول عبارتند از :

 

* اصل سوم بند 14-دولت جمهوری اسلامی ایران موظف است برای نیل به اهداف مذکور در اصل دوم ، همه امکانات خود را برای امور زیر به کار برد :

 

* بند 14-تأمين حقوق همه‏ جانبه افراد از زن و مرد و ايجاد امنيت قضايي عادلانه براي همه و تساوي عموم در برابر قانون.

 

* اصل دهم -از آنجا که خانواده واحد بنيادي جامعه اسلامي است ، همه قوانين و مقررات و برنامه‏ريزيهاي مربوط بايد در جهت آسان کردن تشکيل خانواده ، پاسداري از قداست آن و استواري روابط خانوادگي بر پايه حقوق و اخلاق اسلامي باشد .

 

* اصل دوازدهم -دین رسمی ایران ، اسلام و مذهب جعفری اثنی عشری است و این اصل الی الابد غیر قابل تغییر است و مذاهب دیگر اسلامی اعم از حنفی ، شافعی ، مالکی ، حنبلی ، و زیدی دارای احترام کامل می باشند و پیروان این مذاهب در انجام مراسم مذهبی ، طبق فقه خودشان آزادند و در تعلیم و تربیت دینی و احوال شخصیه (ازدواج ، طلاق ، ارث و وصیت ) و دعاوی مربوط به آن در دادگاهها رسمیت دارند و در هر منطقه ای که پیروان هر یک از این مذاهب اکثریت داشته باشند ، مقررات محلی در حدود اختیارات شوراها برطبق آن مذهب خواهد بود ، با حفظ حقوق پیروان سایر مذاهب.

 

*اصل بيستم -همه افراد ملت اعم از زن و مرد يکسان در  حمايت قانون قرار دارند و از همه حقوق انساني ، سياسي، اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي با رعايت موازين اسلام برخوردارند .

 

*اصل بيست و يکم -دولت موظف است حقوقزن را در تمام جهات با رعايت موازين اسلامي تضمين نمايد و امور زير را انجام دهد :

 

1ـ ايجاد زمينه‏هاي مساعد براي رشد شخصيتزن و احياي حقوق مادي و معنوي او.

 

2ـ حمايتمادران، بالخصوص در دوران بارداري و حضانت فرزند، و حمايت از کودکان بي‏سرپرست.

 

3ـ ايجاد دادگاه صالح براي حفظ کيان و بقاي خانواده .

 

4ـ ايجاد بيمه خاص بيوگان وزنان سالخورده و بي‏سرپرست.

 

5ـ اعطاي قيمومت فرزندان به مادران شايسته در جهت غبطه آنها در صورت نبودن ولي شرعي .

 

* اصل سی و یکم –داشتن مسکن متناسب با نیاز ، حق هر فرد و خانواده ایرانی است . دولت موظف است با رعایت اولویت برای آنها که نیازمند ترند به خصوص روستا نشینان و کارگران زمینه اجرای این اصل را فراهم کند .

 

 

* اصل چهل و سوم بند 1 –برای تامین استقلال اقتصادی جامعه و ریشه کن کردن فقر و محرومیت و بر آوردن نیازهای انسان در جریان رشد ، با حفظ آزادگی او ، اقتصاد جمهوری اسلامی ایران بر اساس ضوابط زیر استوار است:

 

1-تامین نیازهای اساسی ، مسکن ، خوراک ، پوشاک ، بهداشت ، درمان ، آموزش و پرورش و امکانات لازم برای تشکیل خانواده برای همه .

 

* اصل یکصد وچهل و دوم – دارایی رهبر ، رییس جمهور ، وزیران وهمسر و فرزندان آنان قبل و بعد از خدمت ، توسط رییس قوه قضاییه رسیدگی می شود که بر خلاف حق ، افزایش نیافته باشد .


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






ارسال شده در تاریخ : برچسب:, :: 11:7 :: توسط : خورشیدی

درباره وبلاگ
به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب
نويسندگان
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان کانون زنان وخانواده و آدرس zan-irani.LoxBlog.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 3
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 3
بازدید ماه : 9
بازدید کل : 15595
تعداد مطالب : 32
تعداد نظرات : 4
تعداد آنلاین : 1